Mio, min kärlek i smyg


Jag älskar IKEA. Jag älskar dess sätt att tänka, föra sig och för att inte tala om dess utseende.  Att gå runt bland möbel-legender och gul-blå ställ ger mig gåshud. Samma gåshud som jag får när jag ser något majestätiskt. Jag vill bjuda ut möbeljätten på en film, dela på salta popcorn, hålla handen i smyg, föra en första kyss, gå hem i natten, älska passionerat. Jag vill banne mig ha ett helt gäng barn med stället. Barn som springer runt och alla får namn som BILLY, IVAR eller EKTORP. Föda upp dessa i ett kärleksfullt hem som är inrett från topp till tå med möbler från... gissa vart.

Med en kärlek för möbler sitter jag i en lägenet som är alldeles perfekt för mig. Och den är bara min. Den är helt i min makt att bli proppad till bristningsgränsen med möbler som bara jag får välja. Med ett par års arbetande på världens största möbelkedja och ett brinnande intresse för indredning i ryggen så väljer jag varje möbel med omsorg och bygger mitt hem bit för bit - hitills bara med produkter från just IKEA. Det blir inte det minsta enformigt, inte alls. Det handlar om att blanda och aldrig, absolut aldrig kopiera något ur såväl inspiration från möbelhuset själv eller på annat håll - det handlar om att fånga inspiration. Jag har varit på jakt länge och tror nu att jag har hittat en röd tråd, faktiskt så går det att finna en, på fullaste allvar, röd tråd i verkligheten i min lägenhet.

Trots ovanstående text och ett hjärta av spånskiva (IKEA), så håller jag i min famn hösten tjugohundranios katalog från konkurrenten  Mio.

Är det att vara otrogen? Är det att vara en dålig människa? Jag känner mig hemsk, blottad och smutsig. Det hela blandat med känslor från barndomen, när man tjuvtittade på naket, bläddrade i porr i mörker och var lika faschinerad av det som jag idag är av rymden.
Men sidorna i min famn innehåller allt annat än kvinnor och män utan kläder, den innehåller en fantastisk massa inspiration. Och om jag är faschinerad, jag är inte bara det utan även fast. Fast med hela mitt sinne. För tillfället fast för en sida där de visar vägghyllor. Jag har redan varit i mitt kök och använt mig av penna och tumstock. Två eller tre stycken av de färglada hyllorna som mina ögon klär av och åtrår med block och sinne precis som en vacker människa jag kan möta på gatan. Hyllorna skulle passa så bra, de skulle pryda en vägg som i behöver något alldeles extra. Och min gamla flamma med ett namn på fyra bokstäver ger mig inte det där lilla extra just nu. Kommer jag vända ryggen till IKEA? Och ännu viktigare, kommer hyllorna sitta uppe på min vägg eller kommer påsarna brinna på när de nuddar golvet i hallen som även det såkalrt är från IKEA.

Mio, min kärlek i smyg. Endast i smyg.



Kommentarer
Postat av: Anonym

Hahahaha, klockrent John! Så sjukt bra skrivet..satsa på att bli föfattare istället så sviker du varken IKEA eller MIO och kan med gott samvete handla hos båda! :P Kram!

2009-08-17 @ 23:00:36
Postat av: Jossan

Inlägget ovan var från mig! /Din bästa kollega

2009-08-17 @ 23:01:40
Postat av: adam

andra gången jag läser nu, skrattar fortfarande på liknelsen mellan första gången man tittade på porr och mio-katalogen :D så jääääävla bra så jag vill bara dö!



fem av fem tummar upp! galet bra inlägg.

2009-08-18 @ 01:42:42

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0