Kaffe?

 

 



Kaffe är en av mina laster. Precis som det eviga rökandet så fort alkoholen når blodet. Den ljuva drycken och de giftiga pinnarna har för mig vissa likheter, men samtidigt en del olikheter. Den förstnämnda dricker jag för att det är trevligt, mysigt och vuxet på något sätt. En social akt, eller något i den stilen. Det är även socialt att ta en rök, tyvärr. Det är hemskt trevligt att stiga utanför den höga ljudnivån och ta en paus, prata lite och kanske ta första steget med någon okänd människa. Frågan om eld är ju en öppningsfras som slår de flesta. Kanske är frågan om socker eller en skvätt mjölk en bra fras det med? Något att som ska testas helt klart. Så med andra ord så har de två giftet, det sociala och en mysfaktor tillsammans. Det som skiljer dessa åt är nog främst att drycken lutar mer åt det vuxna helt klart. Då rökandet istället befinner sig på en hårfin kant mellan "bad boy" och "fjortis".


På tal om kaffe så har nog ingen missat att jättekedjan Starbucks inom kort slår upp sina dörrar runt om i landet (första servering öppnas på Arlanda efter nyår). Det talas om att den amerikanske jätten kommer köra över de kedjor som redan finns i landet, som t.ex. Wayne's. Samt att nykomlingen kommer ligga högt i sina priser på den varma drycken. Jag tror nog på överkörningen, men priserna kommer nog inte alls vara så hemska, snarare att det kommer uppstå priskrig och annat mellan Starbucks och dess konkurrenter. Vi får se! Jag önskar i alla fall innerligt att de öppnar i Valbo Köpcentrum. För Wayne's i där är sämre än kaffet jag kokar hemma.

Kanske borde rubriken på detta inlägg innehålla båda mina laster, men den icke nämnda skäms jag lite över. Så det fick vara. Sån är jag; borstar saker och ting unden mattan - typ.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0