Vill dem illa!

Akta er, håll er på avstånd. För ert eget bästa. Jag vill er illa. Framför allt, lås in era barn.
Låt oss göra en alldeles för stor sak av det hela, och förstås en alldeles för rörig och lång text...
Jag är en simpel man, unnar mig inte lyxen av att själv få eller för den delen kunna köra fyrhjuligt. Mina resor sker via buss och det är som det är, inte bra, men inte heller dåligt - det är okej. X-trafik tar mig till och från jobbet dag in och dag ut, nästan alltid i tid. Men imorse skötte de sig uselt. Katasfrofalt uselt. Må vara simpel, men jag ställer några krav på mina medmänniskor och samhället jag valt att leva i. Näst intill kräver att jag faktiskt mot betalning ska få åka med min lokala buss för att hinna i tid att öppna butiken. Om det förstås inte är fullt, mitt busskort har slut på resor eller något annat sjävlklart hinder. Imorse på Sandviken Resecentrum befann sig en armé av högljudda barn i den busigaste av busiga ålder. Antalet - minst två större klasser elever plus ett gäng lärare. Antagligen påväg till någon form av studiebesök. Armén stod ju förstås längst fram i kön påväg ombord bussen. Jag själv och ett minde sällskap jäktade hårt arbetande människor stod sist. Vi alla förstår vad som hände framför oss i kön. Antagligen så hade lärarna inte hört av sig till bussbolaget och fått en extra buss bokad för deras enorma sällskap. Eller så har de gjort det och X-trafik har, som med så mycket annat, helt missat detta. Vi som ser hur klockan tickar antar förstås att barnen förstås inte får åka med, med tanke på att inte ens hälften får plats på bussen som redan var lagomt fylld. Tar som en självklarhet, ett mindre krav, att barnen får invänta en beställd buss och vi som faktiskt har något väldigt viktigt att komma i tid till får stiga på... då händer det som inte får hända. Föraren tappade lusten att argumentera med lärarna och tog beslutet att så många barn som fick plats får stiga ombord. Det hela leder enkelt till att vi längst bak i kön vackert fick invänta nästa buss... ännu mer frustrerande var att när väl nästa buss anlände, sen som vanligt, uppstår samma prat mellan lärare och busschafför.
Bussen jag skulle ha tagit skulle avgå klockan prick nio, kom inte iväg för ens kvart över. Nästa buss ska avgå halv tio, kom iväg kvart i. Idag var jag schemalagd från nio - arton. Tände upp och räknade i kassan två minuter i tio. Två minuter ifrån en böter för försenad öppning med ett belopp som täcker en kostym från Armani. Lås in era barn, lärare och busschafförer, jag vill dem illa!




Kommentarer
Postat av: Micke Larsson

John, det grejade sig :-) Även om det var på håret. Jag förstår din ansvarskänsla och företagets vilja att tjäna max med pengar. Men! Hade detta varit i Spanien hade ingen lyft på ögonbrynen, allra minst den som skulle öppna. Force majeure, buss-trubbel, ses om några timmar eller en annan fin dag! Jag lär mig sakta och långsamt vad få tyskar och engelsmän har klykat på 20 år här. Det är ibland frustrerande, men man kan inte argumentera mot hur hela livet är?! Naturligtvis är inte Spaniens seder och vanor appicerbara på Valbo, men det finns iaf perspektiv, ne?

2010-06-08 @ 22:26:14
Postat av: John Larsson

Pap! Du har så rätt. Jag hoppas Spaniens seder en dag når mig. Känner mig som en riktig grin-olle över inlägget faktiskt, men stressen tog nästan kål på mig, men jag sitter ju faktiskt här - helt levande! Ska checka mailen!



2010-06-09 @ 01:45:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0