Kantiga monster <-> Tårtgeneralen

Kan inte riktigt hålla mig borta. Vet inte hur mycket text jag egentligen låter mina ögon följa varje dag. En gång i tiden var det mest spännande och intressant litteratur i min famn. Ett av många fina arv från släkten på min pappas sida. Det var en tid då senaste boken av J.K Rowling var det bästa som fanns. Stephen King var spännande och mörkt. Ibland alldeles för mörkt för en stor liten pojke vars rum låg en korridor för långt bort från tungt sovande föräldrar. Åren gick och sakta men säkert lämnade jag trollkarlsvärlden och alver bakom mig. Stapeln av lästa deckare blev allt högre, likasom stapeln av gulnade förstautgåvor av alldeles för tung läsning. Dessa otroligt fina verk som jag då ansåg högt ointressanta, helt oförstående hur fina gåvor de egentligen var. Minns inte vilken jul det var, men den spelade i vilket fall en stor roll i mitt liv. Det var julen då jag blev en riktig torsk på datorer. Allt som visades på den otroligt lilla bildytan, trots skärmens enorma storlek, var intressantare än all tidigare text. 91:an Karlsson och Jan Guillou fick prompt bana väg åt spel som mest gick ut att spränga skallen av kantiga monster. Jag är ett sådant barn som alltid har haft bokhyllor i mitt rum. Med en farmor som haft en bokhandel i centrala Stockholm så var dessa hyllor givetvis fyllda till bredden. Tjocka bokryggar byttes snabbt ut mot färglada datorspel. Sen kom tonåren. En tumult tid som kan få ett eget inlägg någon gång. Idag anser jag mig nästan vuxen och spelar minde Counter Strike. Läser hellre nyheter och bloggar på min dator. Framför allt spelar/läser/lever jag på facebook timme efter timme framför min idag väldigt nätta dator. Skriva har jag alltid gjort, aldrig dagbok men gärna korta amatörnoveller, ett par dikter och framför allt blogg. Publik dagbok. Först på lunarstorm.se, sen efterfesten.com, blogg.se och snart på nöjesmix.com. Kan inte riktigt hålla mig borta. Det är befriande att rensa huvudet. Terapi för en "Svensson". Saker och ting kommer tillbaka med tiden, det gäller verkligen allt (hoppas förviso inte att pottfrilla och fleece återkommer i mitt liv). Med en viss inspiration från nära och kära verkar det som att jag byter tillbaka kantiga monster mot avslappnande läsning. Bra byte om ni frågar mig. Tack farmor för alla fina böcker, de finns kvar idag och anses högt intressanta.
På tal om bra, läs Tårtgeneralen av Filip Hammar och Fredrik Wikingsson.
(var så här snygg på 90-talet. Lätt!)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0